Mazāki tēriņi par pārtiku? Vai man būtu jābadojas?!

Šāda pirmā reakcija ir dabiska, jo bez pārtikas taču nevar iztikt. Vismaz tā mums šķiet. Taču realitāte ir tāda, ka tieši pārtikas veikalos visbiežāk maks atveras tieši emociju un mirkļa iegribu iespaidā. Medijos ir publicēti dažādi pētījumi par to, ka pārtiku bieži vien pērkam vairāk, nekā nepieciešams. Tāpēc sniegsim 21 ideju, kā vismaz nedaudz samazināt pārtikas izdevumus tā, lai neciestu labsajūta. Pastāsti arī draugiem un radiem, īpaši tiem, kas tikko uzsākuši patstāvīgu dzīvi.

1. Pameklē virtuves skapītī. Katrā virtuvē slēpjas aizmirsta vismaz puse paciņas griķu, mannas burka, kā arī citi sausie produkti un konservi. Šie ilgi glabājamie produkti izmantojami daudzās receptēs kā garšīga un barojoša piedeva.

2. Audzē pats. Vienalga, vai tavā rīcībā ir tikai palodze, vai liels dārzs, vienmēr kaut ko var izaudzēt pats. Labas idejas atradīsi dārzkopības portālos un centros.

3. Dodies mežā. Ja vien netālu no tavas mājas ir kāds pleķītis tīras dabas, tad pie viena iznāks veselīga pastaiga. Pat ja izdosies salasīt tikai mazu burciņu ogu vai groziņu sēņu, tas jau arī būs liels ieguvums.

4. Sastādi sarakstu. Kārtīgi izdomā iepriekš, kas tieši tev ir vajadzīgs. Tā tu spēsi izvairīties no iekrišanas pārdošanas triku slazdos, kā arī no izsalkuma un iegribu iespaidotiem pirkumiem.

5. Sastādi budžetu. Ikmēneša budžets palīdzēs tev noteikt prioritātes. Vēlams sākumā ieplānot nedaudz mazākas summas, nekā atļauj budžets, lai paliktu brīvi līdzekļi katram gadījumam.

6. Pērc pārtiku uzreiz vairākām dienām. Ja iesi uz veikalu katru dienu, iztērēsi krietni vairāk.

7. Vienu produktu izmanto dažādās receptēs. Citādi gadās tā, ka nopērc izejvielu kādam ēdienam, visu neizmanto, un tad tā paliek ledusskapī, kamēr sabojājas. Pavārgrāmatās vai internetā atradīsi vēl citas receptes, kur to izmantot.

8. Pērc vairumā. Parasti mazajos iepakojumos vienības cena ir krietni augstāka nekā lielākos. Pavēro arī, vai kādai precei, ko ikdienā lieto, nav atlaides. Konservi, garšvielas, tualetes papīrs, zobupasta un citas ilgi glabājamas preces ir saprātīgi nopirkt vairumā par izdevīgu cenu.

9. Neļauj sevi maldināt ar dažādām akcijām. Atlaide ne vienmēr nozīmē izdevīgu cenu. Pirms pērc, apskati cenas arī citos veikalos.

10. Pērc sezonas augļus. Mandarīni, citroni, arbūzi u.c. – tie visi ir lētāki un garšīgāki tad, kad tiem ir sezona.

11. Izvēlies preces ar paša veikala zīmolu. Bieži vien veikali piedāvā sulas, konservus u.c. ar savu logo, kas ir krietni vien lētāki par līdzīgas kvalitātes konkurentu produktiem.

12. Turi mājās vienkāršus kārumus. Piemēram, medus, ievārījums, žāvēti augļi ir gardi kārumi, kas ilgi glabājas un nemaksā pārāk daudz. Zinot, ka tev mājās ir gana veselīgi našķi, ir vieglāk veikalā paiet garām saldumu stendiem.

13. Rudeņos aizstaigā līdz mazdārziņu kooperatīviem. Jo īpaši vasaras beigās, kad ienākas āboli. Dārzu īpašnieki pārpalikušo ražu mēdz izlikt kastēs uz ielas, kur to var paņemt bez maksas. Izmanto šo iespēju un tiec pie rudens labumiem.

14. Ēd vairāk augu izcelsmes pārtiku. Tas nav aicinājums kļūt par vegānu, vienkārši gaļas produkti ir vieni no dārgākajiem pārtikas produktiem. Vari, piemēram, organizēt sev vienu gaļas brīvu dienu nedēļā – tā tu gan ietaupīsi naudu, gan uzlabosi veselību, gan nodarīsi mazāk pāri dabai.

15. Ēd kopā ar draugiem. Kāpēc gan ik pa laikam nesasaukt visus draugus un nesarīkot kopīgas vakariņas? Katrs var atnest kādu ēdienu vai ēdiena sastāvdaļu, un tad visi kopīgi varēsiet sameistarot sev maltīti.

16. Meklē lētas receptes. Internetā un bibliotēkā atradīsi kaudzēm interesantu ideju, kā pagatavot gardus ēdienus ierobežota budžeta apstākļos.

17. Neieslīgsti rutīnā. Visu laiku pērkot vienu un to pašu, nepamani izdevīgākus variantus. Izmēģini ko jaunu. Ne tikai ietaupīsi naudu, bet atklāsi jaunas garšas.

18. Nemet ārā ēdienu. Reizi nedēļā uzrīko atlikumu dienu. Gan jau ledusskapī ir šis un tas aizķēries. Izdomā, ko no tā visa var pagatavot, varbūt omleti.

19. Reizi nedēļā uzrīko pankūku dienu. Vai nosauc to citādi, ja vēlies. Doma tāda: 6 dienas nedēļā ēd parasto pārtiku, bet vienu dienu atļaujies ko šikāku. Lētāk ir panašķoties reizi nedēļā, nekā katru dienu ēst konfektes un citus kārumus.

20. Uzglabā pārtiku pareizi. Ja to uzglabā nepareizi, tā bojājas ātrāk, kā rezultātā tā ir jāizmet.

21. Iepērkoties apskati derīguma termiņu. Ja tas tuvojas, tad šādu produktu labāk atstāt veikalā, jo īpaši, ja tas ir lielākā iepakojumā.