Naudas maks tukšs, skapis pilns, bet tik un tā nav ko vilkt

ceturtdiena oktobrī 24, 2019

2017. gadā Greenpeace veiktā globālā pētījuma rezultāti apliecina, ka 60% aptaujāto skapjos ir tādi apģērbi un aksesuāri, kurus viņi nekad nav uzvilkuši. Visticamāk, arī tev ir pazīstama šāda situācija – mēneša beigas, nauda beigusies, skapis ir pilns, bet nav ko vilkt mugurā, vai ne?

Daudzi aptaujātie atzinās, ka tērē vairāk naudas, nekā patiesībā var atļauties. Pētījuma gaitā tika arī noskaidrots, ka galvenie faktori, kāpēc cilvēki pērk aizvien vairāk mantu, ir sociālie mediji un veikalu atlaides – izrādās, ka tie, kas sociālo tīklu lietotāji iepērkas ievērojami vairāk nekā tie, kas sociālos tīklus nelieto. Vairums izmanto iepirkšanos kā stresu mazinošu līdzekli. Tad nu sanāk tāds apburtais loks, jo pēc kārtējās iepirkšanās tūres nauda beidzas, un atkal ir jauns stresa iemesls. Un tā katru mēnesi. Tai pašā laikā skapī krājas ievērojams daudzums apģērba, par kuru ir iztērēts daudz naudas. Ātrās modes apģērbu ķēžu apgrozījumi gadu gaitā ir daudzkāršojušies.

Pētījuma grupai tika jautāts, kā viņi pēc iepirkšanās jūtas. Vairāk nekā 60% respondentu jūtas noguruši un iztukšoti, taču turpina iepirkties atkal un atkal. 8% aptaujāto prieku no iepirkšanās jūt tikai īsu brīdi, 24% - pusi dienas, 33% - visu dienu. Ceturtdaļa aptaujāto prieku jūt 2-3 dienas, un tikai desmit procentiem aptaujāto jaunu lietu iegādes prieks ilgst četras dienas vai vairāk.
Kā izkļūt no šī apburtā loka? Viens no risinājumiem ir trīs dienu likums, kura princips ir vienkāršs – pārtraukt spontāno iepirkšanos, plānot pirkumus un veidot sarakstus. Lietas, kas tev iepatikušās, nepērc uzreiz, bet trīs dienas uzdod sev jautājumu: “Vai man tiešām to vajag?” Ja nu arī pēc trīs dienām esi pārliecināta, ka šī lieta tev ir vajadzīga un ka tās cena ir adekvāta, tad ej un pērc. Nereti gadās, ka iekārotā lieta aizmirstas tajā brīdī, kad ieej nākamajā veikalā. Visticamāk tad arī rīt par to vairs pat neiedomāsies. Iespējams arī, ka vairs nemaz nevēlēsies doties uz to veikalu vēlreiz, tikai lai veiktu to vienu pirkumu. Tāpēc ir svarīgi piešķirt sev papildu laiku pārdomām. Tas nāks par labu gan naudas makam, gan drēbju skapim.