Pirkt jaunu vai lietotu auto? Salīdzināsim plusus un mīnusus

ceturtdiena augustā 9, 2018


Kuram gan nepatīk jauna auto smarža? Jauns auto ir glīts un uzmanību piesaistošs. Tomēr, kaut gan mūsdienās par saprātīgu cenu ir pieejami jauni auto ar visai labiem tehniskajiem parametriem, ir vērts papētīt arī lietoto auto tirgu. Lietots auto noteikti būs lētāks nekā jauns. Pie tam lietots auto ilgākā perspektīvā var būt rentablāks. Skaidrs, ka gan jaunam, gan vecam auto būs savi plusi un mīnusi. Auto jāizvēlas atbilstoši katra prioritātēm un vajadzībām, taču jāvadās arī pēc citiem rādītājiem.

Pirkšanas process

Jaunu auto nopirkt ir vienkāršāk, nekā lietotu. Tam nav ne lietošanas, ne remontu vēstures, ko vajadzētu pārbaudīt. Attiecīgi jauna auto tirgus vērtību vieglāk novērtēt. Turklāt praktiski nepastāv nekāds krāpšanās risks. Ir visai maz ticams, ka lielo autorūpnīcu dīleri nodarbotos ar krāpšanu. Dīleri dod garantiju jebkuram pirkumam. Vēl vairāk – tie dod garantiju arī lietotajiem auto, kas nāk no viņu pārstāvniecībām. Tādējādi klients ne tikai iegūst cenas ziņā, bet arī var būt drošs, ka pārdevējs nāks palīgā, ja kaut kas atgadīsies.

Pirkuma finansēšana

Tikai retajam ir bankas kontā tik daudz naudas, lai nopirktu auto uzreiz. Pietam mūsdienās nemaz nebūtu saprātīgi uzreiz izdot tik lielu summu. Tāpēc ir domāts līzings vai kredīts. Pirmajā mirklī jauna auto līzings šķiet izdevīgāks, nekā kredīts lietotam auto, taču pārdomāsim kārtīgi. Ņemot līzingu, ir vajadzīga 10-20% pirmā iemaksa, taču auto kredītam parasti tāda netiek prasīta. Pārskati arī citus līzinga noteikumus, pirms pieņem galīgo lēmumu.

Uzticamība

Pirmajā acu uzmetienā var šķist, ka visuzticamākais ir jauns auto, taču tas nav gluži pareizi. Atkarīgs, ar cik vecu auto salīdzinām. Labi uzturēts pāris gadu vecs auto, kam veiktas visas vajadzīgās apkopes, var būt tikpat uzticams cik jauns. Mūsdienu materiāli un tehniskie risinājumi ir izturīgi. Tāpēc lietots auto nebūt nenozīmē novecojušu auto.

Amortizācija

Jauna auto tirgus vērtību vispirms ietekmē laiks, pēc tam nodilums. Jauna auto vērtība strauji krītas, jau izbraucot no salona. Pēc tam vērtība krītas 15-20% gadā un pēc pieciem gadiem automašīnas cena ir 40-50% no sākotnējās cenas. Precīzāku amortizācijas lielumu var pateikt pēc markas. Vispārēja likumsakarība – jo dārgākas markas auto, jo ilgāk saglabā savu vērtību. Lietotiem auto lielu lomu spēlē nobraukums. Jo vairāk brauc, jo vairāk nodilst tiltu un motora detaļas. Arī šajā ziņā amortizācijas apmērs atkarīgs no markas un modeļa. Arī remontu cena no tā ir atkarīga: dažādu marku rezerves daļu cenas atšķiras, dažkārt pat ļoti ievērojami.

Degvielas patēriņš

Ja salīdzina vienas markas automašīnas, tad jaunāku modeļu degvielas patēriņš ir mazāks nekā vecāku. Tomēr jāpiebilst, ka mašīnas dīzeļa vai benzīna patēriņš desmit gadu laikā būtiski nepieaug. Pērkot auto, jāizvērtē savas vajadzības (vidējo mēneša nobraukumu) un iespējas. Gan starp jaunajiem, gan lietotajiem var atrast ekonomiskās klases automobiļus. Taču, pirmkārt, jāņem vērā mēneša kopējās izmaksas, nevis tikai tā daļa, ko sastāda degviela.

Citas uzturēšanas izmaksas

Iegādājoties līzingā jaunu auto, jārēķinās ar obligāto regulārās apkopes grafiku un apdrošināšanu. Lietotu auto gadījumā šie noteikumi nav tik stingri. Un ņem vērā, ka līzingā ņemts auto būs pat uz vissīkāko remontu jāved uz dīlera servisu, neraugoties uz to, ka varbūt spētu to paveikt pats vai kāds prasmīgs paziņa.

Reputācija

Skaidrs, ka zināmos gadījumos ir svarīgi, lai auto būtu jauns un reprezentabls, kaut gan patiesībā nemaz nevar tik viegli pateikt, cik tieši jauns tas ir. Arī lietots automobilis var būt reprezentabls. Ja salīdzina Latviju ar citām Eiropas valstīm, tad var pamanīt, ka šeit nez kādu iemeslu dēļ tiek ļoti pārspīlēta jauna auto nozīme. Un bieži vien cilvēki nepadomā, ka automašīnā tiek pavadītas vien pāris stundas dienā. Nopērkot dārgāku auto, ir skaidrs, ka tas notiks uz kaut kā cita, piemēram, mājokļa rēķina. Un atceries, ka mājās taču mēs pavadām daudz vairāk laika.