Vai dārgāks vienmēr ir labāks?

ceturtdiena februārī 6, 2020


Vispār šāds uzskats Latvijā ir visai izplatīts. Īpaši vidēja vecuma iedzīvotāju vidū, kuriem jau padomju laikā ir iesakņojusies domāšana – ja reiz kāda lieta ir iegādāta, tai jākalpo visu mūžu, jo nevar zināt, kad un vai vispār dabūsi jaunu.

Šādu domāšanas veidu propagandē arī kvalitatīvās preču zīmes, kas savās reklāmās sola, ka viņu ražotā prece, vai tas būtu apģērbs, vai putekļu sūcējs, kalpos turpmākos 30 gadus. Vai tā ir taisnība? Var jau būt. Bet vai tu gribi to pašu žaketīti valkāt 30 gadus?

Patiesībā pasaule no uzskata “dārgāks ir labāks” aizvien attālinās. Šo tendenci parāda dažādie cenu salīdzināšanas portāli un programmas. Tā vietā, lai slavētu dārgāko, tie ļauj ievadīt tev nepieciešamos preces parametrus un tad atrod attiecīgos piedāvājumus kopā ar cenām. Vienkārši un ātri.

Arī ikdienas patēriņa preču un pārtikas izvēle mūsu veikalos ir tik plaša, ka nav nemaz tik viegli saprast, kura prece citu līdzīgu vidū ir tā labākā. Piemēram, gandrīz ikvienā pārtikas veikalā var atrast 7-10 dažādu ražotāju desas. Vai ņemt visdārgāko? Bet varbūt lētākā garšo labāk?

Labs paņēmiens ir sekot produktu testiem medijos. Pārtikas preču testi nereti atrodami sieviešu žurnālos, un, kaut arī pārējais saturs šādos žurnālos ir drīzāk izklaidējoša rakstura, testu lietderību tas nemazina. Kāds ir ņēmis un visas veikalos piedāvātās šprotes ir nogaršojis tavā vietā, un var tev pastāstīt, kuras ir eļļainākas, kuras sāļākas utt. Vienkāršs, ātrs un lēts informācijas avots.

Tikpat dzīvotspējīgs kā “dārgākais=labākais” ir lozungs “no Ķīnas nāk tikai nekvalitatīvas preces”. Taču neskaitāmi fakti un testi jau sen pierādījuši, ka tā nebūt nav. Ir zināma patiesība, ka dārgo un kvalitatīvo zīmolu preces mūsdienās ražo arī Ķīnā. Uzlīmē tikai pasaulslavenā zīmola logotipu un prasa augstu cenu. Tas, kurš uzdrošinās nopirkt to pašu preci, tikai bez uzlīmētā logotipa, maksā daudzkārt mazāk.

Ķīnas internetveikali (piemēram, aliexpress.com) kļuvuši par īstu hītu tiem, kuriem zīmols nav svarīgs. Sūtīšanas izmaksas, tostarp, uz Latviju ir niecīgas vai, ja pirkums sasniedz 10-15 eiro, sūtīšana ir bez maksas. Protams, arī šeit jāņem vērā visi uz e-komerciju attiecināmie piesardzības principi. Ir vērts arī apskatīt citu pircēju komentārus un pārliecināties, vai izvēlētā prece un tās apraksts atbilst tam, ko vēlies iegādāties.